הבור הסיני בעפרה

לפני מספר חודשים הזדמנתי לעפרה לרגל שבת שבע ברכות לאחותי.

בהמלצת המארחים ניצלתי את ההזדמנות והחלטתי לעשות סיור ב"בור הסיני". מבחוץ הבור לא נראה מרשים במיוחד. חור קטן בסלע דרכו ניתן להבחין בסולם היורד מטה. אל לנו ללכת שולל אחרי רושם ראשוני. הבור עמוק יותר מכפי שהוא נראה ממבט ראשון. במוצאי השבת אחרי סדרה של סעודות דשנות שמתי פעמי אל הבור. הצטיידתי בפנס ראש, מצב רוח טוב, ובגדים שניתן לטנף. שלחתי סמס אל ההורים שאני נכנס כדי שיוכלו למצוא את הגופה שלי בשעת הצורך והשתחלתי פנימה.

ירדתי עוד ועוד בסולמות. השתחלתי במרווחים צפופים. שישים מטרים תמימים נמשכה הירידה עד שהגעתי אל הקרקעית. כשהגעתי לשם ראיתי משמאל לסולם עוד חדרון קטן. השתלחי לשם על הגב דרך תעלה צרה כדי לראות מה מסתיר החדרון. הנחתי את רגל ימין על משטח יציב ומשכתי את עצמי החוצה מהתעלה כדי לראות על מה אני עומד. זה לא היה מראה נעים במיוחד. הרגל עמדה ביציבות על הסלע וחמש סנטימטר ממנה גיליתי בור נוסף שיורד למטה. הבור הזה יש לציין לא שודרג עם סולם. זחלתי משם כל עוד נפשי בי והתחלתי בטיפוס הארוך החוצה מבטן האדמה.

התמונה נלקחה מכאן

בקצרה, הבור הסיני הנו אתר מגניב בטירוף ואני ממליץ בחום להגיע אליו. מבחינת הוראות הגעה: הגיעו אל עפרה, אמצו מבט אבוד ושאלו את אחד המקומיים איך מגיעים לבור הסיני. ציוד נדרש: פנס ראש, בגדים שניתן ללכלך בבוץ, והמהדרין יוסיפו קסדה להגנה מפני אבנים מדרדרות.

את השבת עצמה ניצלתי כדי ללמוד איך נוצרה המערה. לדברי הגורם האקדמי הבכיר בשטח (המורה לארץ של אחותי) המערה הינה: "מערה טבעית שנוצרה כתוצאה מהמסה קרסטית". ביקשתי ממנה תרגום לעברית והיא אמרה  "המסה קרסטית זה מצב בו טיפות הגשם מתרכבות עם הפחמן הדו חמצני באוויר. התערובת הזו יוצרת חומצה שממיסה את סלע הגיר המקומי. באזור עופרה יש לא מעט מערות כאלו."

הבור נתגלה על ידי המרכז לחקר מערות . השם נובע מהיום בו התגלה הבור. אחד החוקרים נכנס פנימה עם חבל. כעבור כמה דקות ביקש חבל נוסף כי החבל איתו ירד נגמר ואילו המערה נמשכה עוד למטה. בהמשך ביקש עוד חבל ועוד אחד. לבסוף אמר אחד החוקרים "אם הוא ימשיך עוד למטה הוא יגיע עד לסין".

היה מגניב להיות שם ואם אי פעם תרצו להוציא אותי מהבית כל שעליכם להגיד הוא "בוא, גילינו מערה מדליקה"

נפגש בשבילים
משה

 
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות